Τα καινοτόμα προγράμματα...

 

Το πρόγραμμα για τον «σχολικό κήπο» ανήκει στα προγράμματα για τη σχολική καινοτομία, [ευρωπαϊκό δίκτυο ΜΕΝΩΝ.]  (*)

 

ΕΚΘΕΣΗ  ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ

ΕΝΟΤΗΤΑ  Α':    ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ

1. Σχολείο: Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Σταυρακίου Ιωαννίνων

                  Τίτλος Δραστηριότητας: Σχολικός κήπος, γιατί και το σχολείο μπορεί να έχει το δικό του …κήπο!

Α. Χαρακτηριστικά

·Χρόνος υλοποίησης: 5 μήνες

·Διάστημα εφαρμογής: Ιανουάριος – Ιούνιος 2014

·Τεχνικές  ή άλλες απαιτήσεις: σχολική αυλή, παρτέρια, εργαστήριο ηλ. Υπολογιστών, σχολική αίθουσα, δημοτικός λαχανόκηπος, φυτώριο.

Καινοτόμες διαστάσεις:

1.     Αξιοποίηση και αναγνώριση προηγούμενων γνώσεων και εμπειριών.

2.     Εναλλαγή ρόλων (εκπ/κού – μαθητή) με σκοπό τα μαθησιακά αποτελέσματα.

3.     Δικτύωση σχολείου – κοινωνίας. Δημιουργία blog- ηλεκτρονικού ημερολογίου δραστηριοτήτων και παρακολούθησης             της πορείας     και της εξέλιξης της δράσης. Συχνή επαφή και επικοινωνία μέσω τακτικών συναντήσεων εκτός                         διδακτικού ωραρίου με τους μαθητές,     τους γονείς και τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους με στόχο τη                             συνεργασία και τη μεταβίβαση γνώσεων από γενιά σε γενιά.

4.     Ενδοσχολική επικοινωνία και συνεργασία.

5.     Ψυχοκινητική ανάπτυξη και προσαρμογή. Δημιουργία θετικού κλίματος στο σχολικό περιβάλλον.

6.     Ανάπτυξη ικανοτήτων για τη γνώση, τη μάθηση, την κοινωνική συμμετοχή.

 

Β. Στόχοι (μαθησιακοί, γνωστικοί, ψυχοκοινωνικοί, ειδικοί, άλλοι)

         

Μαθησιακοί και γνωστικοί:

·να αποκτήσουν στοιχειώδεις γνώσεις για τη δομή και τη διαμόρφωση ενός σχολικού κήπου

·να αναγνωρίζουν βασικά είδη φυτών και να τα κατατάσσουν σε κατηγορίες όπως λαχανικά, αρωματικά φυτά, οπωροφόρα δένδρα κλπ

·να καλλιεργήσουν τα δικά τους φυτά σε κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους- παρτέρια

·να παρατηρήσουν και να περιγράψουν την ανάπτυξη των φυτών τους

·να κατασκευάσουν μικρά θερμοκήπια με απλά υλικά και να φυτέψουν φυτά για να τα λειτουργήσουν ως σπορεία

·να αποκτήσουν βασικές γνώσεις για τις ασθένειες των φυτών που θα καλλιεργήσουν και την καταπολέμησή τους χωρίς φυτοφάρμακα αλλά με σύγχρονους βιολογικούς τρόπους

·να γνωρίσουν τις βιοκαλλιέργειες  λαχανικών και αρωματικών φυτών

·να γνωρίσουν τα χαρακτηριστικά και τα πλεονεκτήματα της βιολογικής λίπανσης

·να φτιάξουν το δικό τους βιολογικό λίπασμα μέσα από διαδικασίες κομποστοποίησης σε κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους του κήπου με χρήση κομποστοποιητή

·να συζητήσουν και να ευαισθητοποιηθούν για το ρόλο των φυτών στις σύγχρονες διατροφικές συνήθειες

·να συγκεντρώσουν συνταγές και να μαγειρέψουν τα δικά τους λαχανικά.

·να συζητήσουν την ενεργειακή διαχείριση του κήπου τους καθώς και την εκμετάλλευση των προϊόντων του ως ενεργειακών πόρων

·να ανακαλύψουν την οικολογική και παιδαγωγική αξία του σχολικού κήπου

·να αναπτύξουν φιλική στάση και διάθεση προς ο περιβάλλον

·να γράψουν κείμενα με τις εμπειρίες τους και τις εντυπώσεις τους από το σχολικό κήπο

 

Ψυχοκοινωνικοί:

·ανάπτυξη κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων

·ανάπτυξη ομαδικότητας, συνεργασίας, πρωτοβουλίας και ερευνητικής διάθεσης

 

Ειδικοί:

·προαγωγή θετικού κλίματος στην τάξη και τη σχολική μονάδα

 

 

Γ. Πρόγραμματισμός για την αποτίμηση της επίτευξης των στόχων που τίθενται

1. Στο τέλος αλλά και κατά τη διάρκεια του προγράμματος οι μαθητές μέσα από διαδικασίες παρακολούθησης, συζήτησης και αυτοαξιολόγησης θα εκτιμήσουν τις γνώσεις και τα οφέλη της εκπ/κής τους δραστηριότητας και θα προβούν στον απαραίτητο ανασχεδιασμό.

2. Οι υπόλοιποι μαθητές της σχολικής μονάδας καθώς και οι εκπ/κοί, αφού ενημερωθούν μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος από τους συμμετέχοντες μαθητές οι οποίοι θα τους παρουσιάσουν με έναν σύντομο απολογισμό την δράση τους, θα προχωρήσουν σε εκτίμηση και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων ώστε να υπάρξει ετεροαξιολόγηση και αλληλεπίδραση εντός της σχολικής μονάδας. Επίσης μετά από διαλογική συζήτηση θα εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα και θα γίνουν προτάσεις για τη βελτίωση του σχεδιασμού της εκπ/κής δραστηριότητας.

 

Δ.  Περιγραφή :

1. Με αφορμή την υλοποίηση προγράμματος για την υγιεινή διατροφή στα πλαίσια της ευέλικτης ζώνης το πρώτο τρίμηνο της σχολικής χρονιάς δόθηκε το ερέθισμα και αποφασίστηκε ύστερα από πρόταση και των μαθητών να προχωρήσουμε στην δημιουργία ενός σχολικού κήπου μέσα στη σχολική αυλή. Ενημερώθηκε ο διευθυντής του σχολείου και ο σύλλογος διδασκόντων και εκφράστηκε η επιθυμία και από εκπ/κούς άλλων ειδικοτήτων να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα. Στη συνέχεια και με τη συμμετοχή των μαθητών έγινε ο αρχικός σχεδιασμός του προγράμματος.

2. Οι στόχοι και οι ενέργειες έγιναν γνωστοί στους μαθητές και στους γονείς.

3. Το πρόγραμμα υλοποιείται με τη συνεργασία δύο τμημάτων (Β1 & Β2) και οι μαθητές αφού χωρίστηκαν σε ομάδες, ανέδειξαν εκπροσώπους και συντονιστές κρατούν ημερολόγιο με τις δράσεις και τις ενέργειες που αφορούν τον σχολικό κήπο. Δημιουργήσαμε και συνεχίζουμε να δημιουργούμε εκπ/κό υλικό, αξιοποιούμε εμπειρίες από τον εξωσχολικό χώρο. Συζητάμε και λύνουμε προβλήματα. Σχεδιάζουμε στρατηγικές επίλυσης προβληματικών καταστάσεων και συγκρούσεων όταν αυτές προκύπτουν.

 

______________________________________________

(*) 

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ (ΔΙΚΤΥΟ ΜΕΝΩΝ) 2013-2014
Αρ.Πρωτ.195319/Γ7/19-12-2013/ΥΠΑΙΘ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ 
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ 
& ΕΚΠ/ΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
ΤΜΗΜΑ Γ’ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΩΝ
email: t05kain(ΑΤ)minedu.gov.gr
Πληροφορίες: Α. Μπάρμπας
: 210 3443360
FAX: 210 3443343
 
 
Θέμα:  «Δίκτυο ΜΕΝΩΝ - Πρόγραμμα για τη Σχολική Καινοτομία – 2013-14»
 
Σας ενημερώνουμε ότι ο Ευρωπαϊκός Όμιλος “MENON Network” (www.menon.org.gr), αξιοποιώντας τα αποτελέσματα του Δικτύου Σχολικής Καινοτομίας (της Μορφωτικής Πρωτοβουλίας, www.protovoulia.org), συνεχίζει και κατά το τρέχον σχολικό έτος (2013-14) το «Πρόγραμμα για τη Σχολική Καινοτομία», στο οποίο μπορούν να συμμετέχουν Σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και μεμονωμένοι εκπαιδευτικοί που εμπλέκονται σε καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα και δραστηριότητες σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Το «Πρόγραμμα για τη Σχολική Καινοτομία» προσφέρει μέσω του διαδικτύου (internet), αλλά και μέσω ενδοσχολικών σεμιναρίων, προτάσεις καινοτόμων δραστηριοτήτων, μεθοδολογίες, εργαλεία ψηφιακής επικοινωνίας, καθώς και επιμορφωτική στήριξη στις σχολικές μονάδες και τους εκπαιδευτικούς, ώστε να αξιοποιούν αποτελεσματικά τις καινοτομίες στο εκπαιδευτικό τους έργο ή και να εμπλουτίζουν τις ιδέες τους κατά την υλοποίηση προγραμμάτων που έχουν ήδη αναλάβει στις σχολικές μονάδες.
Το Πρόγραμμα παρέχεται    στους εκπαιδευτικούς και η συμμετοχή σε αυτό είναι προεραιτική. Εφόσον οι εκπαιδευτικοί και οι σχολικές μονάδες ολοκληρώσουν με επιτυχία το Πρόγραμμα, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, έχουν δικαίωμα ευρωπαϊκής πιστοποίησης του επιπέδου επάρκειας «Διαχείρισης της Καινοτομίας».
Για περισσότερες πληροφορίες οι εκπαιδευτικοί, οι διευθυντές των σχολικών μονάδων, αλλά και όσα στελέχη της εκπαίδευσης ενδιαφέρονται, μπορούν να επισκεφθούν την ιστοσελίδα  www.innovation.edu.gr , όπου έχουν τη δυνατότητα εγγραφής στο εν λόγω Πρόγραμμα. Επιπλέον, μπορούν να επικοινωνήσουν με το γραφείο του “MENON Network” στην Ελλάδα μέσω “email”, στην ηλεκτρονική διεύθυνση  info@innovation.edu.gr, καθώς και στο    210-6444030.
Η ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΞΥΛΟΚΟΤΑ
 
 

 

            ___________________________________________________

 

 

"ΔΙΚΤΥΟ ΜΕΝΩΝ" ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ

 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ

 

Τίτλος: : Σχολικός κήπος, γιατί και το σχολείο μπορεί να έχει το δικό του …κήπο!

 

Σχολικό έτος: 2013-2014

Σχολείο: Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Σταυρακίου

Τάξη: Β1 & Β2

Συντελεστές (ονόματα και ειδικότητες εκπ/κών):

  1. Πουλίζος Χριστόφορος (ΠΕ 70) - Δάσκαλος
  2. Αγγέλη Ελένη (ΠΕ 70) - Δασκάλα
  3. Αδάμου Δόξα (ΠΕ 11 ) – Καθηγήτρια Γυμναστικής
  4. Μπόζιου Έφη (ΠΕ 06) – Καθηγήτρια Αγγλικών
  5. Ράπτης Βασίλειος (ΠΕ 70) – Δάσκαλος, Δ/ντής του σχολείου

Συντονιστής Ομάδας: Πουλίζος Χριστόφορος

 

Μαθήματα / θεματικές περιοχές

Περιγραφή:

(Περιγράφουμε σύντομα και περιεκτικά αυτό που σχεδιάζουμε να πραγματοποιήσουμε)

Το συγκεκριμένο θέμα επιλέχτηκε τη φετινή χρονιά από τα ίδια τα παιδιά γιατί σχετίζεται άμεσα με αρχές που διασφαλίζουν την ποιότητα ζωής των μαθητών και του τοπικού πληθυσμού και συμβάλλει στην ανάπτυξη του σχολείου και στο άνοιγμα στην τοπική κοινωνία. Αποτελεί συνέχεια του προγράμματος «υγιεινή διατροφή και υγεία» που υλοποιήθηκε το πρώτο τρίμηνο της φετινής σχολικής χρονιάς στα πλαίσια της ευέλικτης ζώνης.

Το σχέδιο μπαίνει σε εφαρμογή τον Ιανουάριο του 2014 και θα διαρκέσει μέχρι και τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς. Παίρνουν μέρος 27 μαθητές και μαθήτριες των δύο τμημάτων της Β’ τάξης, οι οποίοι θα χωριστούν σε τέσσερις ομάδες.

Η μέθοδος που θα ακολουθηθεί θα είναι κυρίως ομαδοσυνεργατική και η ανάπτυξη του θέματος θα πραγματοποιηθεί διεπιστημονικά και διαθεματικά με διάχυση στα μαθήματα της Γλώσσας, των Μαθηματικών,  της Μελέτης Περιβάλλοντος, των Τεχνικών, της Γυμναστικής, των Αγγλικών και των Νέων Τεχνολογιών. 

Αναλυτικότερα,

στη Γλώσσα:

Προφορική και γραπτή έκφραση

Κατανόηση σχετικών κειμένων, μελέτη πεδίου και κατασκευή: Αλφαβητάριο του κήπου, Ακροστιχίδες, Αναζητώ φυτά – μαθαίνω μύθους.

Ιστορίες – μύθοι – ποιηματάκια - συνταγές για τα φυτά που φύτεψε κάθε ομάδα

στα Μαθηματικά:

Εκτιμήσεις, υπολογισμοί και μετρήσεις (ύψος, επιφάνεια κλπ)

Χρόνος – χρονικές περίοδοι – ηλικίες φυτών

Κοστολόγηση εργασιών

στη Μελέτη Περιβάλλοντος:

Δημιουργία φυτώριου, σπορείου και φυτολογίου

Επισκέψεις στη λαχαναγορά και στο Δημοτικό λαχανόκηπο

Άμεση διασύνδεση με την ύλη του σχολικού βιβλίου

στα Τεχνικά:

Ζωγραφική και κατασκευές

Κολάζ και χειροτεχνίες

Βάψιμο πασχαλινών αυγών με φυτικές βαφές από προϊόντα του κήπου

στη Γυμναστική:

Παιχνίδια στη σχολική αυλή και παραδοσιακοί χοροί με θέμα τα φυτά του κήπου

στα Αγγλικά:

Πρώτη επαφή των μαθητών με την ξένη γλώσσα

Λέξεις ( χρώματα, λουλούδια κλπ) στην αγγλική γλώσσα

στις Νέες Τεχνολογίες:

Πρώτη επαφή και εξοικείωση των μαθητών με τους υπολογιστές και τις νέες τεχνολογίες

Διαχείριση της μάθησης σε ατομικό και συνεργατικό περιβάλλον

Διαχείριση πηγών πληροφόρησης και ανακαλυπτική μάθηση με τη χρήση λογισμικού και του διαδικτύου